MENU   

« Sure Seaters »

The Emergence of Art House Cinema (livre en anglais)

de Barbara Wilinsky

Type
Etudes
Sujet
Economie
Mots Clés
salles de cinéma
Année d'édition
2001
Editeur
University of Minnesota Press
Collection
(hors collection)
Langue
anglais
Taille d'un livre de poche 11x18cmTaille relative de ce livreTaille d'un grand livre (29x22cm)
Taille du livre
Format
Broché • 192 pages • 23,50 €
15 x 23 cm
ISBN-10
ISBN-13
0-8166-3563-3
978-0-8166-3563-4
Appréciation
pas d'appréciation (0 vote)

Moyenne des votes : pas d'appréciation

0 vote 1 étoile = On peut s'en passer
0 vote 2 étoiles = Bon livre
0 vote 3 étoiles = Excellent livre
0 vote 4 étoiles = Unique / une référence

Votre vote : -

Signaler des informations incorrectes ou incomplètes

Description de l'ouvrage :
By the end of the Second World War, a growing segment of the American filmgoing public was wearying of mainstream Hollywood films and began to seek out something different. In major cities and college towns across the country, art film theaters provided a venue for alternatives to the films playing in main-street movie palaces: British, foreign-language, and independent American films, as well as documentaries and revivals of Hollywood classics. A skeptical film industry dubbed such cinemas "sure seaters," convinced that patrons would have no trouble finding seats there. However, with the success of art films like Rossellini’s Open City and Mackendrick’s Tight Little Island, the meaning of the term "sure seater" changed and, by the end of the 1940s, reflected the frequency with which art house cinemas filled all their seats.

In Sure Seaters, Barbara Wilinsky explores the success of art film theaters in light of changes within both Hollywood and American society in the immediate postwar era. After defining what an "art film" was in this period, she looks at the rise of art house cinemas, their prewar predecessors, and the traditional film distribution system dominated by the Hollywood studios. She next looks at the appeal that art film theaters had for a certain audience, the efforts made by cinema owners to create an appropriately intellectual and exclusive environment, the role of film critics and censors, the expectations and attitudes of art house filmgoers, and the experience of attending art film theaters in the 1940s. By examining the development of the theaters that introduced such challenging, personal, and artistic films as The Bicycle Thief and The Red Shoes to American audiences, Wilinsky offers a more complete understanding of postwar popular culture and the often complicated relationship between art cinema and the commercial film industry that ultimately shaped both and resulted in today’s vibrant film culture.

Voir le site internet de l'éditeur University of Minnesota Press

> Sur un thème proche :

Cinématographe:sur les traces de Jean Deconinck, créateur du Fresnoy

Cinématographe (2024)

sur les traces de Jean Deconinck, créateur du Fresnoy

de Christine Desrousseaux

Sujet : Economie

Multiciné:Boris Gourevitch, l’homme des complexes

Multiciné (2023)

Boris Gourevitch, l’homme des complexes

de Axel Huyghe et Arnaud Chapuy

Sujet : Economie

Paris Cinés:1982-1992 des cinémas disparaissent

Paris Cinés (2023)

1982-1992 des cinémas disparaissent

de Jean-François Chaput

Sujet : Economie

Le Casino & l'histoire du cinéma, Saint-Quentin:l'Art déco, un patrimoine d'exception

Le Casino & l'histoire du cinéma, Saint-Quentin (2021)

l'Art déco, un patrimoine d'exception

de Frédéric Pillet

Sujet : Economie

Le Louxor : Palais du cinéma

Le Louxor (2013)

Palais du cinéma

Collectif dir. Jean-Marcel Humbert et Philippe Pumain

Sujet : Economie

Le Saint-André-des-Arts:Désirs de cinéma depuis 1971

Le Saint-André-des-Arts (2021)

Désirs de cinéma depuis 1971

de Axel Huyghe et Arnaud Chapuy

Sujet : Economie

Rytmann:L'aventure d'un exploitant de cinémas à Montparnasse

Rytmann (2021)

L'aventure d'un exploitant de cinémas à Montparnasse

de Axel Huyghe et Arnaud Chapuy (II)

Sujet : Economie

Cinéma Beverley:le dernier porno de Paris

Cinéma Beverley (2019)

le dernier porno de Paris

de Claude Forest et Arnaud Chapuy (II)

Sujet : Economie

Nota : Un livre sur fond de couleur beige est un livre édité dans une autre langue que le français.

22523 livres recensés   •   (c)2014-2024  Livres-Cinema.info   •