MENU   

« Eye of the Century »

Film, Experience, Modernity (livre en anglais)

de Francesco Casetti

Type
Etudes
Sujet
Histoire du cinéma
Mots Clés
histoire du cinéma, théorie, sociologie
Année d'édition
2008
Editeur
Columbia University Press
Collection
(hors collection)
Langue
anglais
Taille d'un livre de poche 11x18cmTaille relative de ce livreTaille d'un grand livre (29x22cm)
Taille du livre
Format
Broché • 288 pages • 30 €
15 x 23 cm
ISBN
978-0-231-13995-3
Appréciation
pas d'appréciation (0 vote)

Moyenne des votes : pas d'appréciation

0 vote 1 étoile = On peut s'en passer
0 vote 2 étoiles = Bon livre
0 vote 3 étoiles = Excellent livre
0 vote 4 étoiles = Unique / une référence

Votre vote : -

Signaler des informations incorrectes ou incomplètes

Description de l'ouvrage :
Is it true that film in the twentieth century experimented with vision more than any other art form? And what visions did it privilege? In this brilliant book, acclaimed film scholar Francesco Casetti situates the cinematic experience within discourses of twentieth-century modernity. He suggests that film defined a unique gaze, not only because it recorded many of the century's most important events, but also because it determined the manner in which they were received.

Casetti begins by examining film's nature as a medium in an age obsessed with immediacy, nearness, and accessibility. He considers the myths and rituals cinema constructed on the screen and in the theater and how they provided new images and behaviors that responded to emerging concerns, ideas, and social orders. Film also succeeded in negotiating the different needs of modernity, comparing and uniting conflicting stimuli, providing answers in a world torn apart by conflict, and satisfying a desire for everydayness, as well as lightness, in people's lives. The ability to communicate, the power to inform, and the capacity to negotiate-these are the three factors that defined film's function and outlook and made the medium a relevant and vital art form of its time.

So what kind of gaze did film create? Film cultivated a personal gaze, intimately tied to the emergence of point of view, but also able to restore the immediacy of the real; a complex gaze, in which reality and imagination were combined; a piercing gaze, achieved by machine, and yet deeply anthropomorphic; an excited gaze, rich in perceptive stimuli, but also attentive to the spectator's orientation; and an immersive gaze, which gave the impression of being inside the seen world while also maintaining a sense of distance. Each of these gazes combined two different qualities and balanced them. The result was an ever inventive synthesis that strived to bring about true compromises without ever sacrificing the complexity of contradiction. As Casetti demonstrates, film proposed a vision that, in making opposites permeable, modeled itself on an oxymoronic principle. In this sense, film is the key to reading and understanding the modern experience.

Voir le site internet de l'éditeur Columbia University Press

> Du même auteur :

> Sur un thème proche :

Film History as Media Archaeology:Tracking Digital Cinema

Film History as Media Archaeology (2016)

Tracking Digital Cinema

de Thomas Elsaesser
(en anglais)

Sujet : Histoire du cinéma

Inventer le cinéma:Epistémologie : problèmes, machines

Inventer le cinéma (2014)

Epistémologie : problèmes, machines

de Benoît Turquety

Sujet : Histoire du cinéma

Le Cinéma en histoire:Institution cinématographique, réception filmique et reconstitution historique

Le Cinéma en histoire (2008)

Institution cinématographique, réception filmique et reconstitution historique

Collectif dir. André Gaudreault, Germain Lacasse et Isabelle Raynauld

Sujet : Histoire du cinéma

Fissures:Théorie critique du film et de l'histoire du cinéma d'après Siegfried Kracauer

Fissures (2017)

Théorie critique du film et de l'histoire du cinéma d'après Siegfried Kracauer

de Edouard Arnoldy

Sujet : Théorie

Nota : Un livre sur fond légèrement grisé est un livre qui n'est plus actuellement édité ou qui peut être difficile à trouver en librairie. Le prix mentionné est celui de l'ouvrage à sa sortie, le prix sur le marché de l'occasion peut être très différent.
Un livre sur fond de couleur beige est un livre édité dans une autre langue que le français.

22491 livres recensés   •   (c)2014-2024  Livres-Cinema.info   •